Spis lektur w szkole – czy jest dopasowany do dzisiejszego świata?

Dla ludzi, którzy nie lubią czytać, zaliczanie sprawdzianów z zadanych książek, bądź choćby omawianie ich na lekcjach polskiego w szkole, bywało z pewnością mordęgą. Za to od tych, co lubią dobrą lekturę od dzieciństwa, rzadko da się dowiedzieć, iż do czytania przekonały ich nauczycielki polskiego w podstawówce. Najczęściej to książki odczytywane głośno w rodzinnym domu inspirują maluchów do dalszego sięgania po kolejne książki na własną rękę. Czy w takim wypadku lista książek szkolnych jest najzwyczajniej w świecie od lat niedostosowana do XXI wieku? Czy książki z listy mają jedynie inspirować do lektury i sprawiać radochę maluchom?

Sąd, iż spis lektur szkolnych zdaje się być fatalnie dopasowany, jest w stanie wypowiedzieć ktokolwiek. Jednakże, jeżeli się nad tym zastanowić i spośród tej niezliczonej ilości cudownych arcydzieł wyselekcjonować np. dwadzieścia publikacji, nagle to staje się wcale nie tak proste. Czy też dzieciaki powinny studiować tylko teraźniejszą prozę i poezję? Raczej nie, przecież aby uzyskać wiedzę na temat przeszłości literatury, o dawnych kulturach, o odmiennych stylach pisarstwa aniżeli te, z którymi mamy styczność codziennie, dzieci muszą czytać klasyki, dzieła rodowitych i zagranicznych pisarzy, uznawanych za autorytety.

Katalog lektur szkolnych nigdy nie stanie się idealny. Musi on spełniać za dużo wymagań i osiągać swym kształtem zbyt wiele zamiarów. Niech więc pozostanie niezmieniony, nieco przestarzały, trochę za uciążliwy dla dzieci z wlepionymi oczami na co dzień w bajki w telewizji, a nie w literki na kartach lektur. Czy zachęci on młodzież do czytania? To nie jest jego prymarne przeznaczenie, choć oczywiście znajdziemy na liście pozycji do czytania dla dzieci także te pozycje, po które sięga się z rozkoszą. Zezwólmy na to, aby książki po pierwsze uczyły uczniów bardziej złożonego postrzegania literatury, postrzegania jej nie jak coś śmiertelnie nudnego, lecz jako naukę historii dziejów. Pasję i chęć czytania powinno się kształtować w młodzieży prywatnie, natomiast lektura powinna kojarzyć się z rodzinną atmosferą, relaksem, a nie ze stresem i sprawdzianami.